Dodaj ogłoszenie o pracy


Wyższe stawki myta w Czechach

Rząd Republiki Czeskiej postanowił podnieść stawki opłat drogowych. Zatwierdził właśnie wniosek Ministerstwa Transportu o podwyższenie stawek myta dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Zostanie również wprowadzona nowa kategoria pojazdów najbardziej przyjaznych dla środowiska EURO VI, EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), dla których nie zostaną podwyższone stawki myta - pozostaną na poziomie obecnych stawek dla klas emisji spalin Euro V i wyższych. Opłaty wzrosną dla pojazdów o klasie:
- emisji spalin EURO od 0 do IV o 8,2 proc.
- emisji spalin EURO V o 9,8 proc.

W skali rocznej wzrost stawek myta spowoduje wzrost przychodów budżetu państwa o ok. 650 mln CZK (ok. 99 mln PLN)*. Nadwyżka zostanie przekazana do Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej. Zostały utrzymane zwiększone stawki myta za przejazdy w piątki w godzinach 15.00 - 20.00. Rozporządzenie Rady Ministrów regulujące stawki myta wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Jednym z powodów podwyżki był spadek przychodów w budżecie państwa z tytułu myta w ostatnich latach. Wyraźne spadki były odczuwane na mycie dla pojazdów klasy Euro 5, które nie były podwyższane od 2007 r., choć w międzyczasie do tej klasy przesunęła się duża grupa pojazdów. Obecnie do klasy Euro 5 należy ponad 60 proc. pojazdów rejestrowanych w czeskim systemie myta.

Porozumienie między czeskim rządem i Związkiem Przewoźników Samochodowych ČESMAD Bohemia, zawarte w 2011 r., regulowało kwestię stawek myta do 2014 r. Zmiana zatwierdzona przez czeski rząd koryguje dotychczas obowiązujące stawki myta o stopę inflacji za lata ubiegłe. Jednocześnie czeski rząd obniżył o jedną czwartą limity, po osiągnięciu których jest przyznawana ulga na myto - np.: dla uzyskania 5 proc. ulgi wystarczy osiągnąć łączną kwotę zarejestrowanego mytnego 75 tys. CZK zamiast dotychczasowych 100 tys. CZK.
Rząd zatwierdził również wzrost stawek myta dla autobusów z klasą emisji spalin EURO III - IV o 15 proc. a EURO V o 30 proc.

* (wg kursu NBP z dnia 30.10.2014: 1 CZK = 0,1523 PLN)

źr. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.